تکنولوژی تلویزیون های OLED

تکنولوژی ساخت تلویزیون در چند سال گذشته با سرعت بسیار بالایی پیشرفت کرده است، به طوری که ما شاهد انواع تلویزیون‌های هوشمند با رزولوشن ۴K Ultra HD و ویژگی‌های HDR بوده‌ایم.
تکنولوژی تلویزیون‌های OLED هم چند سالی است که راه خود را به لیست بلند بالای کمپانی‌های سازنده TV باز کرده است. مهم‌ترین تبلیغی که برای فروش این تلویزیون‌ها انجام می‌گیرد، توانایی نمایش خارق العاده‌ی رنگ مشکی و کنتراست فوق بالای آن‌ها است. برای اولین بار، تکنولوژی تلویزیون‌های OLED را در سال ۲۰۱۳ در قفسه فروشگاه‌های Samsung و LG به‌چشم خورد و همان طور که انتظار می‌رفت، این تلویزیون‌های گران قیمت دارای کیفیت تصویر بسیار بالا و ضخامت بسیار کمی بودند.
اما در سال‌های اخیر، پیشرفت تکنولوژی تلویزیون‌های OLED با مسیری بسیار ناهموار روبه رو شده است. اول از همه، Sony و Panasonic به منظور تمرکز بر روی ساخت تلویزیون‌های Ultra HD LCD به همکاری خود در ساخت محصولات با فناوری OLED خاتمه دادند. در سال ۲۰۱۵ هم شرکت سامسونگ تمرکز خود را به جای فناوری OLED روی نمایشگرهای ۴K LCD گذاشت. بنابراین پس از آن تنها شرکت LG بود که هنوز به ساخت تلویزیون‌های OLED ادامه می‌داد.
شرکت‌های مختلفی همچنان در حال تولید تلویزیون‎های OLED هستند. از این شرکت‌ها می‌توان  LG، پاناسونیک، سونی، فیلیپس، توشیبا، Bang & Olufsen و Loewe و… را نام برد. منبع تامین پنل‌های تمامی این شرکت‌ها، نمایشگرهای ساخت کمپانی کره‌ای LG هستند. کمپانی سامسونگ هم اکنون در بحث ساخت تلویزیون روی تکنولوژی QLED  کار می‌کند. البته تکنولوژی تلویزیون‌های OLED را نباید با تکنولوژی QLED اشتباه گرفت، زیرا این دو تکنولوژی کاملا با هم متفاوت هستند.
اما به هر حال تکنولوژی تلویزیون‌های OLED چیست و تلویزیون‌های ساخته شده با این تکنولوژی دارای چه مزیت‌ها و معایبی هستند.

OLED  چیست؟

Organic Light-Emitting Diode (دیودی که بطور ارگانیک نور صادر می‌کند) یا به اختصار OLED، یکی از تکنولوژی‌های برتر در ساخت نمایشگرهای حال حاضر در دنیا است که توانایی نمایش تاریکی مطلق (رنگ مشکی بسیار عمیق) را داشته، ضخامت فیزیکی پنل‌های آن بسیار کم بوده، از نظر اقتصادی به صرفه است و همچنین تلویزیون‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند از نظر محیط زیستی بسیار بی خطر هستند.
نحوه کار یک نمایشگر با تکنولوژی اولد به زبان ساده به این صورت است:
یک پرده نازک ارگانیک بر پایه‌ی کربن در بین دو رسانا قرار گرفته و هنگامی که الکتریسیته به آن اعمال می‌شود، این پرده از خود نور ساطع می‌کند. این فرایند برای تک تک پیکسل‌های یک نمایشگر اولد اتفاق می‌افتد.

تفاوت تکنولوژی تلویزیون‌های OLED با LCD در چیست؟

یک پنل LCD (Liquid Crystal Display) نیاز به نور پس زمینه که معمولا توسط LED های استاندارد تولید می‌شود دارد، تا این نور به کریستال‌های مایع تابیده شده و تصویر ایجاد شود. این فرایند نیاز به انرژی بسیار بالایی دارد و همچنین در تلویزیون LCD نمی‌توان از یک پیکسل تاریکی مطلق (رنگ مشکی بسیار تاریک) را به دست آورد، زیرا نور پس زمینه روی پیکسل‌های مجاور تاثیر می‌گذارد. بنابراین هنگامی که یک پیکسل نور مشکی را به نمایش می‌گذارد، نور پس زمینه‌ی دیگر پیکسل‌ها به آن پیکسل اجازه نمی‌دهند تا به طور مطلق تاریک و سیاه شود.
در پنل‌های OLED، هر پیکسل به طور جداگانه از خود نور ساطع می‌کند، یعنی هر پیکسل نور مخصوص به خود را دارد، بنابراین با خاموش شدن یک پیکسل تاریکی مطلق به دست می‌آید.
Active-Matrix (AMOLED) نوعی تکنولوژی OLED است که نیاز به الکترونیک‌هایی دارد که هر پیکسل را به طور جداگانه خاموش و روشن کنند. به همین دلیل این تکنولوژی برای تولید رنگ مشکی عمیق مناسب‌تر بوده و بنابراین در ساخت تلویزیون‌های OLED از این تکنولوژی استفاده می‌شود.
OLED همچنین شامل یک پیکسل اضافی سفید در کنار پیکسل‌های معمول قرمز، سبز و آبی است که هدف آن ارائه رنگ‌های متنوع و دقیق (و همچنین افزایش طول عمر صفحه نمایش) است.
به طور خلاصه می‌توان گفت که پنل‌های OLED از نوعی مواد آلی (ارگانیک) ساخته شده‌اند که پس از اعمال الکتریسیته به آن‌ها، از خود نور ساطع می‌کنند. از آنجایی که این پنل‌های OLED نیازی به نور پس زمینه و فیلتر ندارند (برخلاف نمایشگرهایLCD) بنابراین بهره‌وری آن‌ها بسیار بالا بوده، ساخت آن‌ها آسان‌تر است و ضخامت تلویزیون‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند بسیار کمتر از دیگر تلویزیون‌ها خواهد بود. پنل‌های OLED حتی می‌توانند به‌‎صورت انعطاف‌پذیر تولید شوند، به طوری که بتوان آن‌ها را به‌طور کامل خم کرد. پنل‌های OLED دارای کیفیت تصویر فوق‌العاده بالا، رنگ‌های بسیار شفاف و باطراوت، کنتراست تصویر بسیار بالا، نرخ پاسخ سریع و زاویه دید گسترده‌ای هستند.

مزایای تکنولوژی تلویزیون‌های OLED

تلویزیون‌های OLED دارای چند مزیت عمده نسبت به تلویزیون‌های LCD و LED LCD هستند. دقت کنید که در بازار چیزی به عنوان تلویزیون LED وجود ندارد (به غیر از مدل Crystal LED سونی)، بلکه این تلویزیون‌ها در واقع همان تلویزیون‌های LCD  هستند که برای ایجاد نور پس زمینه در آن‌ها از LED استفاده می‌شوند. این تلویزیون‌ها LED LCD نام دارند که امروزه به طور خلاصه به آن‌ها تلویزیون‌های LED گفته می‌شود.

مزیت‌های تلویزیون‌های OLED

اول از همه، این تلویزیون‌ها بسیار سبک‌تر و نازک‌تر از تلویزیون‌های LCD هستند، زیرا در تکنولوژی تلویزیون‌های OLED نیازی به ایجاد نور پس زمینه نیست. اگر می‌خواهید بدانید که یک تلویزیون OLED تا چه اندازه می‌تواند نازک باشد، باید بدانید که شرکت LG در سال ۲۰۱۵ از نوعی تلویزیون OLED پرده برداری کرد که ضخامت آن فقط ۰٫۹۷ میلی‌متر بود! هم اکنون در بازار تلویزیون‌های OLED با ضخامت ۲٫۵۷ میلی‌متر هم فروخته می‌شوند.
اما مزیت اصلی این تلویزیون‌ها، کیفیت بسیار بالای آن‌ها است. چون هر پیکسل در تکنولوژی تلویزیون‌های OLED می‌تواند به طور منحصر به فرد روشن و خاموش شود، بنابراین نمایش رنگ مشکی و کنتراست بین رنگ‌ها در آن بسیار بهتر خواهد بود. برای مثال می‌توان تلویزیون مدل LG OLED55C8PLA را مثال زد که دارای کیفیت تصویر و کنتراست رنگ فوق‌العاده بالایی است. همچنین چون در تلویزیون OLED هر پیکسل نور و رنگ مخصوص به خود را ساطع می‌کند، بنابراین زاویه دید این تلویزیون‌ها بسیار بالاتر از مدل‌های LED LCD است، زیرا رنگ و کنتراست می‌توانند شدت خود را تا زاویه ۹۰ درجه از مرکز نمایشگر حفظ کنند.
ضمنا روشنایی تلویزیون‌های OLED بسیار بالا است و مدل‌های قدیمی‌تر این تلویزیون‌ها دارای روشنایی در حدود ۸۰۰nits بودند. هرچند که مدل‌های جدید LG مثل OLED55E8PLA روشنایی بالای ۱۰۰۰nits  را هم تولید می‌کنند. البته در این زمینه، تکنولوژی QLED سامسونگ بسیار بهتر عمل می‌کند. مثلا دستگاهی مثل QE55Q9FN می‌تواند به روشنایی ۲۰۰۰nits  هم برسد.

معایب تلویزیون‌های OLED

تولید تلویزیون‌های اولد بسیار سخت است و به همین دلیل این تلویزیون‌ها بسیار گران قیمت هستند. در ابتدای تولد، تولید تلویزیون‌های اولد دارای نرخ بهره‌وری بسیار پایینی بود و در تولید یک مجموعه از این تلویزیون‌ها، بسیاری از آن ها دارای عیب و نقص بودند. بنابراین تولید هر کدام از این تلویزیون‌ها برای شرکت سازنده بسیار گران تمام می‌شود و به همین دلیل است که تلویزیون های اولد زیر ۵۵ اینچ تولید نمی‌شوند.
اولین تلویزیون OLED از برند LG مدل ۵۵EM970V  بود که در سال ۲۰۱۳ در حدود ۱۰۰۰۰ یورو قیمت داشت! سامسونگ هم تکنولوژی تلویزیون‌های OLED خود را در مدل KE55S9C با قیمت ۷۰۰۰ یورو به نمایش گذاشت. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی ساخت این تلویزیون‌ها، قیمت آن‌ها با گذشت زمان بسیار کاهش یافته است.
مشکل دیگر پنل‌های OLED، وجود پیکسل‌های مزاحم آبی رنگ در آن‌ها است. ماده ارگانیکی که برای تولید نور آبی در یک پنل OLED استفاده می‌شود، در مقایسه با موادی که برای تولید نور زرد و قرمز مورد استفاده قرار می‌گیرند زودتر خراب می‌شود. طول عمر کوتاه‌تر این مواد باعث می‌شود تا پس از مدتی تعادل رنگ تلویزیون‌های اولد با مشکل روبه رو شود. البته طول عمر این مواد فقط از نظر تئوری کمتر از بقیه مواد ارگانیک پنل OLED است. با توجه به پنج سالی که از شروع ساخت این تلویزیون‌ها می‌گذرد، هنوز موردی مبنی بر از دست رفتن نور آبی در تلویزیون‌های OLED مشاهده نشده است. اما نگرانی برای وقوع این مشکل در آینده وجود دارد.

تلویزیون‌های ۴K HDR OLED

اولین تلویزیون‌های OLED که به‌طور انبوه تولید شدند، مثل مدل سال ۲۰۱۴ شرکت LG به نام ۵۵EC930V  دارای رزولوشن Full HD بود. اما با ظهور رزولوشن ۴K Ultra HD فقط زمان کمی نیاز بود تا این تکنولوژی با تکنولوژی OLED ترکیب شود. LG در سال ۲۰۱۵ اولین تلویزیون ۴K OLED TV خود به نام ۵۵EG960V  را معرفی کرد. این تلویزیون با کیفیت بالای خود، به خوبی توانست مزیت ترکیب این دو تکنولوژی را به جهانیان نشان دهد.
HDR مخفف High Dynamic Range به معنای محدوده دینامیکی بالا بوده و  مختص به تلویزیون های OLED نیست، اما ترکیب آن با تکنولوژی OLED می‌تواند به دلیل ایجاد تنوع رنگ بسیار بالا و روشنایی فوق العاده، کیفیت تصاویر یک تلویزیون OLED را بسیار افزایش دهد. HDR هم مثل دیگر تکنولوژی‌ها دارای انواع گوناگونی است. از standard HDR10 و HDR10+  و Dolby Vision گرفته تا broadcast variant HLG که هر کدام دارای مزایای خاص خود هستند.
کمپانی‌های پاناسونیک، LG و فیلیپس هم اکنون تلویزیون‌های ۴K OLED به همراه تکنولوژی HDR تولید می‌کنند. البته برخی مدل‌های ۲۰۱۸ شرکت LG از تکنولوژی Dolby Vision هم پشتیبانی می‌کنند. همچنین LG برای اولین بار در همایش CES 2018 از یک تلویزیون OLED با رزولوشن ۴K پرده برداری کرد.

تلویزیون‌های خم‌شدنی و انعطاف پذیر OLED

تکنولوژی که برای ساخت تلویزیون‌های OLED به‌کار رفته، به دلیل ضخامت بسیار پایین، به آن‌ها اجازه خم شدن و حتی قابلیت لوله‌ای شدن را می‌دهند. بنابراین با این کار می‌توان راه‌های جدیدی برای پیاده‌سازی نمایشگر در دستگاه‌های جدید پیدا کرد.
پیاده‌سازی این تکنولوژی برای اولین بار توسط شرکت سامسونگ صورت پذیرفت. هر چند که استفاده از پنل‌های خم شونده بیشتر مخصوص صنعت تلفن همراه است و استفاده از آن در تلویزیون‌سازی چندان منطقی نیست. به هر حال شرکت LG بیشتر برای خودنمایی، تلویزیون‌های ۷۷ اینچ اولدی را ساخته که می‌توان آن‌ها را به طور کامل لوله‌ای کرد! این تلویزیون‌های فوق نازک را می‌توان با استفاده از آهنربا به دیوار اتاق چسباند!

چه جایگزینی برای تکنولوژی تلویزیون‌های OLED وجود دارد؟

امروزه از تکنولوژی Quantum dot (نقطه کوانتومی)، مخصوصا تلویزیون‌های QLED جدید سامسونگ به عنوان بزرگترین رقیب تکنولوژی تلویزیون‌های OLED نام برده می‌شود.
QLED مخفف Quantum-dot Light-Emitting Diode (دیودهای ساطع‌کننده‌ی نور نقطه کوانتومی) از اجزای نیمه رسانای بسیار کوچک (در ابعاد نانومتر) برای تولید نور استفاده می‌کند. از نظر تئوری، در این تکنولوژی اجزای بزرگتر نور قرمز و اجزای کوچکتر نور آبی را ساطع می‌کنند. اگرچه در تلویزیونهای امروزی، این اجزای نیمه رسانا از خود نور تولید نمی‌کنند و در آن‌ها همانند تلویزیون‌های LED از نور پس زمینه استفاده می‌شود.
سامسونگ که به عنوان پیشرو در این تکنولوژی در جهان به حساب می‌آید، ادعا می‌کند که تلویزیون‌های QLED ساخت این شرکت، تمامی مزایای تلویزیون‌های OLED را دارا هستند. علاوه بر اینکه میزان روشنایی تلویزیون‌های QLED بسیار بیشتر از مدل‌های OLED مشابه بوده (بیش از ۲۰۰۰nits) و تولید حجم رنگ آن‌ها ۱۰۰ درصد بیشتر است.
مدل‌هایی مثل QE49Q7F, QE65Q9FN, QE55Q9FN و QE55Q8DN از شرکت سامسونگ که هم اکنون در بازار موجود هستند، رنگ‌های بسیار با طراوت و روشن‌تری را به نمایش می‌گذارند، اما کیفیت رنگ مشکی آن‌ها به پای تلویزیون‌های OLED از برند LG نمی‌رسد. درضمن اگرچه فرایند تولید یک تلویزیون QLED ارزان‌تر از تولید یک تلویزیون OLED است، اما قیمت این تلویزیون‌ها در بازار در یک سطح هستند.

منبع : a4baz.com

Comments

Popular posts from this blog

روستای زشک مشهد

معرفی جدیدترین تکنولوژی های تلویزیونهای ۲۰۱۹ ال جی

کلید سازی سیار و شبانه روزی